بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395      14:37
رئیس انجمن واردکننده گان خودرو در گفت و گو با اقتصاد ایرانی:

بازار ارز شریک مهم معاملات خودروی وارداتی

قیمت خودرو تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بالا و پایین می رود، شاید بتوان کم شدن هزینه های مالی کمپانی های بزرگ واردکننده در دوران پساتحریم را عاملی برای کاهش قیمت دانست اما نوسانات نرخ ارز گزینه مهم و موثرتری در هزینه کمپانی‌های نمایندگی و به تبع آن قیمت اتومبیل‌های وارداتی خواهد داشت.
گفتگو از :
سیده فاطمه شعار

اقتصاد ایرانی: بازار خودرو یکی از جذاب ترین بازارهایی است که در اقتصاد هر کشور جریان دارد، اما خودروهای وارداتی صرف نظر از امکانات خاص و بهره مندی از دانش روز، به دلیل قیمت تمام شده بالایی که دارند همواره مورد استقبال قشر خاصی از جامعه هستند، اقتصاد ایرانی در گفت و گویی با فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو به بررسی زوایای مختلف این موضوع می پردازد؛

اقتصاد ایرانی: لطفا در ابتدا بفرمایید انجمن واردکنندگان خودرو به چه منظور تشکیل شده و چه اقداماتی انجام می دهد؟

انجمن واردات کنندگان خودرو با رسالت ساماندهی واردات خودرو، پشتیبانی از اعضا و دفاع در برابر حقوق منطقی و قانونی آن ها ، رصد و تحلیل بازار خودرو شکل گرفت. این انجمن تحت نظر اتاق بازرگانی فعالیت می کند و براساس قانون توسعه بهبود کسب و کار ، انجمن ها در فرایندهای اجرایی و تضمین دستورالعمل ها و قانون ها نقش کلیدی و الزام آور دارند، همچنین در مواردی که موضوعات مجلس موارد پژوهشی است اخذ نظر انجمن بصورت مشاوره ای پیشنهاد می شود، شروع فعالیت انجمن با مقطعی که بحث ساماندهی واردات خودرو مطرح بود، همراه شد، همانطور که می دانیم، بیشترین لجام گسیختگی را سال ۹۳ در واردات خودرو داشتیم ، زیرا بازتاب کاهش تولید در سال ۹۲ و تفاوت نرخ ارزی که در سال ۹۱ اتفاق افتاده بود، در سال ۹۳ نشان داده شد.

تا پیش از آن سهم نماینده های رسمی قریب به ۸۰ درصد و سهم واردکننده های غیر نماینده ۲۰ درصد بود اما بعد از آن لجام گسیختگی بازار و عدم توانایی کنترل و نظارت بر کیفیت و عملکرد واردکننده ها، باعث شد تا ظرف دوسال این سهم برعکس شود، و واردکننده های غیر که هیچ تعهدی برای ارائه ی خدمات نداشتند و ردیابی آنها عملا در خیلی از موارد امکان پذیر نبود، وارد میدان شوند، چه بسا که پرونده های شکایتی زیادی هم در سازمان های مختلف تشکیل شد اما همچنان مسئول این واردات مشخص نشده است، استفاده از کارترهای دروغین و اجاره ای و شرکت های کاغذی عمده مواردی بود که باعث می شد این فعالیت بدون پرداخت هزینه های دولتی آن انجام شود، و از طرفی بحث کیفیت و اصالت خودرو در سال ۹۳ (بعد از تصمیمی که برای ساماندهی واردات گرفته شد) مقرر کرد، کلیه خودروهایی که وارد می شوند الزاما تحت نظر نماینده رسمی و با تائید و حفظ مسئولیت آن انجام شوند و نمایندگان رسمی موظف اند برای هر خودرویی که وارد می کنند گارانتی را بدون اینکه حقی از مشتری ضایع شود، در اختیار وی قرار بگزارند ، می توانم بگویم تا امروز بخش قابل توجهی از این دستورالعمل ها انجام شده که اثرات آن را در کاهش شدید شکایات بازار می بینیم، امروز شرکت های موجود در بازار براحتی قابل شناسایی هستند یکی از الزاماتی که در این فرایند در نظر گرفته شده، ارائه تسویه حساب های مالی ارزش افزوده بصورت سه ماهه است که این کار اهرمی برای نظارت براصالت خود شرکت ها بحساب می آید. موارد جزئی در این فرایند باقی مانده که قطعا با کنترل آنها ساماندهی بازار شفاف تر خواهد شد.

یکی از چالش های بازار خودروهای وارداتی عدم دریافت کارت گارانتی است، که نشان از سلامت و خدمات پس از فروش خودرو دارد، بدین ترتیب که واردکننده گان خودرو را وارد می کنند اما برای دریافت کارت گارانتی اقدام نمی کنند، و این اقدام نشان از دستکاری خودرو و این قبیل دارد، از آنجایی که هدف اولیه انجمن جلوگیری از پایمال شدن حقوق مشتری است، بطور جدی پیگیر حل این مشکل هستیم تا بدان جا که طبق آخرین صحبت ها با وزارتخانه ، و بیان اهمیت شماره شاسی خودرو به عنوان شناسنامه این وسیله نقلیه، می توانیم با بررسی این شماره به مکان و مشخصات تولید پی ببریم، اینگونه مشخص می شود، خودروی وارداتی با خودرویی که دارای اصالت و تائیدیه استاندارد در کشور است، مطابقت دارد یا خیر،  بدین ترتیب مقرر شد، واردات خودرو تنها با بررسی شماره شاسی خودرو صورت بگیرد.

 همچنین با اضافه شدن شماره دریافتی در فرایند ثبت سفارش، عملا اطمینان خواهیم داشت که خودروهای منطبق با استاندارد وارد کشور می شوند و نماینده های رسمی هم موظف اند آنها را در قبال ۳ درصد مشخص شده در قانون از بابت ارائه گارانتی، توسعه شبکه خدمات، کنترل و نظارت کنند، بنابراین مشتری می تواند اطمینان داشته باشد، هر خودرویی که میخرد از گارانتی نماینده رسمی برخوردار است. از طرفی مشاهده شده فروشنده ها در بازار پس از فروش خودرو، مشتری را برای دریافت کارت گارانتی به آینده ارجاع می دهند، اما زمانیکه مشتری به نماینده رسمی مراجعه می کند، پس از بررسی عدم استاندارد بودن خودرو مشخص می شود، در بسیاری از این موارد تجهیزاتی که روی آن نصب شده باعث خروج از شرایط گارانتی می شود، زیرا سیستم های جدید تجهیزات پیشرفته ای هستند که دست بردن در مدار الکتریکی آنها می تواند تغییرات و مشکلات زیادی در تکنولوژی خودرو بوجود بیاورد.

اقتصاد ایرانی: چه اقداماتی برای آموزش شناخت خودرو استاندارد یا دستکاری شده انجام داده اید؟

بر اساس آنچه در اساسنامه تاسیس انجمن واردکنندگان خودرو آمده است یکی از وضایف ما انجام فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی است که بر این اساس باید برای ذی نفع های خود بستر مناسب آموزشی را فراهم آورد. پیش تر هیچ روش تدریس مناسب و به این اندازه دقیق و حرفه ای وجود نداشت و اطلاعات بر اساس تجربیات و دانش پراکنده و در مدت زمان طولانی در اختیار کارشناسان قرار می گرفت. با روش جدید تدریس ما کارشناسان مرجع معتبر، پیوسته و منسجمی در خصوص تمامی فاکتورهای عملکردی، ایمنی، آپشن و ... در اختیار دارند که می توانند با خیال راحت بر اساس اطلاعات ارائه شده در آن نسبت به پرونده مورد نظر آگاهی یافته و تصمیم گیری کنند. امید بر آن است که اجرای این روش در همه جا فراگیر شده و همگی به جای رقابت با یکدیگر رفاقت کنیم تا بتوانیم با ارتقاء دانش فنی تصمیمات هوشمندانه و دقیق تری بگیریم.

اقتصاد ایرانی: اکنون به چه میزان بر خودروهایی که وارد می شوند تسلط دارید که آیا از این امکانات برخوردار هستند یاخیر؟

وارد کننده بابت ورود هر خودرویی به کشور و عبور از گمرک ملزم به پرداخت هزینه ی بازرسی است، که توسط شرکت استاندارد مورد بازرسی قرار می گیرد، اما این بازرسی براساس مشخصه های کلی صورت می گیرد، همانطور که شماره شاسی بیانگر اطلاعات کلی خودرو است نمی توان با اطمینان گفت که این کلیات نشان دهنده تمام خصوصیات آن خودرو است، و معلوم نمی شود آیا این خودرو سالم است یا خیر؟ سابقه تعمیرات خارج از کشور دارد یا خیر؟ امروز روند بازرسی با شماره شاسی صورت می گیرد که این بررسی بسیار کلی است از طرفی اگر بخواهیم اداره استاندارد را به تنهایی متولی این موضوع بدانیم بواسطه گستردگی، پراکندگی و تنوع این اطلاعات انتظاری دور از ذهن از آنها داریم زیرا شرایط کنترل مشخصه های محیط زیستی یا الزام یورو 5 و 6 یا مواردی مثل بررسی coc که برای خودروهای وارداتی ضروری است، در گمرک مهیا نیست ، اما با اضافه شدن شرایط جدیدی در فرایند ثبت سفارش پیش از انتقال به گمرک و در زمان دریافت مجوز واردات، واردکننده ملزم به ثبت شماره شاسی خودروی مورد نظر است بدین ترتیب این شماره ها با سیستم بین المللی کنترل ، و مشخص می شوند که آیا این ها بصورت اتوماتیک مشخصه ها و استانداردهای محیط زیست، ایمنی، کیفیت را دارند یا خیر.

اقتصاد ایرانی: نقش انجمن در جلوگیری از ورود خودرو بدون الزام قانونی چیست؟

ما بعنوان تنها نهادی که درآمد خود را از واردات خودرو بدست می آورد، با آشنایی کامل از فرایند و بازار پیش رو بصورت تخصصی فعالیت می کنیم، و معتقدیم دریک بازار رقابتی و برای ایجاد یک رقابت سالم باید بصورت شفاف فعالیت داشته باشیم. طبیعتا هرچقدر فعالیت شفاف تر باشد قابلیت رقابت منطقی تر است. اتفاق سال ۹۱، بخاطر عدم شفافیت بود، پیش از این، من بعنوان یک واردکننده آزاد الزامی به پرداخت ما به التفاوت ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و پرداخت مالیات تکلیفی نداشتم و می توانستم در پایان سال اعلام ورشکستگی کنم، یا شرکت کاغذی بود که ادامه فرایند آن اصلا اهمیتی نداشت اما الان این حالت امکان پذیر نیست. زمانیکه این شفاف سازی انجام می شود، همه در حوزه انجمن با هم رقابت می کنند که جلوی این حفرها را بگیرند زیرا هرکدام از این حفره ها ایجاد رانت برای یک قشر یا گروه خاص را می کند و چون انجمن ترکیبی از اعضای مختلف است، مانعی برای این معضل می شود، از طرفی دیگر انجمن براساس رسالت خود باید در نقش مشاوره ای و مشاور اجرایی برای دولت فعالیت کند به همین دلیل نهادهای زیربط را در جریان امور قرار می دهیم تا دستور العمل ها و قوانین به نحو احسن اجرا و یا اصلاح و کاربردی شوند.

اقتصاد ایرانی: واردات خودرو تا چه اندازی در انتقال تکنولوژی و تولیدات داخلی کمک کننده است؟

ما معتقدیم که واردات در سه بخش لازم است اول در شرایطی که تولید داخل ایجاد ارزش افزوده نمی کند، دوم در شرایطی که قابلیت تولید  آن محصول در کشور وجود ندارد، و سوم هم زمانی که میزان عرضه و تقاضا با هم بالانس نباشد و تقاضا بیش از عرضه اتفاق بیفتد، این تقاضا می تواند در دو حوزه کمی و کیفی باشد اگر تقاضا کمی باشد، از طریق افزایش واردات کالای مشابه و اگر کیفی باشد از طریق واردات کالای باکیفیت تر می توانیم ایده آل بازار را فراهم کنیم،  واردات خودرو نیز در این حوزه قرار می گیرد یعنی نیاز کیفی منجر به این فرایند می شود، برخی از خریداران با ایجاد تقاضای کیفی حاضر به پرداخت هزینه های گزافی نیز هستند که البته امیدواریم این فرایند به شکل منطقی تر دنبال شود.

در روند واردات خودرو، شرکت یا نماینده رسمی موظف است تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش ارائه کند یعنی علاوه بر دوره گارانتی تا ده سال باید خدمات و سرویس آن خودرو را بعد از فروش آخرین مدل محصول ایجاد کند، طبیعتا نفرات ما مدام باید تحت نظارت شرکت مادر آموزش ببینند این علاوه بر خواسته ما، نظر شرکت مادر برای داشتن اعتماد مشریان از برند خود است، زیرا خوشنامی درکالاهای سرمایه ای و با دوام مثل خودرو از محل خدمات پس از فروش بیشتر احساس می شود، بنابراین چون باید خدمات پس از فروش خوبی بدهند پس باید نیروهای کارشناس و کارازموده خوبی را داشته باشند تا بتوانند آن خدمات را مناسب ارائه کنند و این نیروها نیروهای بومی هستند نفرات و کارشناسان ما بصورت مستمر در حوزهای مختلف فروش ،خدمات پس از فروش و قطعات آموزش می بینند، این رویه انتقال دانشی است که بدین گونه صورت می گیرد، قطعا همه ی ما بعنوان یک ایرانی افتخار می کنیم که جایگاه و توان رقابتی بالایی در دنیا داشته باشیم.

اقتصاد ایرانی: آیا انجمن واردکننده گان خودرو در بحث قیمت گذاری هم دخیل است؟

یکی از وظایفی که برای انجمن در نظر گرفته شده بحث قیمت گذاری است در اواخر سال ۹۳ شورای رقابت اعلام کرد بواسطه ی وجود برندهای مختلف در بازار خودرو و قابلیت واردات برای اشخاص مختلف، این بازار کاملا رقابتی است. از طرفی چون بازار رقابتی است و از هیچ گونه ارز دولتی استفاده نمی شود و واردات خودرو صرفا براساس ارز متقاضی و آزاد صورت می گیرد، معتقدیم نیازی به قیمت گذاری دولتی وجود ندارد و نظارت دولتی در این شرایط نیز لازم نیست. زیرا من بعنوان یک خریدار با تنوع آپشنی روبرو هستم که نه تنها بین برندها بلکه امکان خرید همان مدل خودرو را از واردکننده ای که با شرایط رسمی از نمایندگی  با گارانتی وارد کرده را دارم، بطور حتم در این شرایط برای شرکت امکان پذیر نیست که سودهای غیر معقول در نظر بگیرد واین فضای رقابتی خود تعدیل کننده قیمت گذاری در بازار است از این رو، باید به شعور مشتری احترام بگذاریم و با اطمینان بر واقعی شدن قیمت ها در بازار عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کنیم.

همچنین لازم بذکر است قیمت خودرو تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بالا و پایین می رود، شاید بتوان کم شدن هزینه های مالی کمپانی های بزرگ واردکننده در دوران پساتحریم را عاملی برای کاهش قیمت دانست اما نوسانات نرخ ارز گزینه مهم و موثرتری در هزینه کمپانی های نمایندگی و به تبع آن قیمت اتومبیل های وارداتی خواهد داشت. دو عامل تأثیر گذار بر کم شدن قیمت اتومبیل های وارداتی هزینه حمل و فعال نمودن شبکه بانکی در تبادلات مالی است. با این وجود که کم شدن هزینه حمل در زمان پسا تحریم برای کمپانی های نمایندگی شکل می گیرد که به حمل غیرمستقیم اتومبیل های خود در زمان تحریم می پرداختند، اما تغییری در شرایط مالی کمپانی هایی که حمل مستقیم داشتند، صورت نمی گیرد. بنابراین اصلی ترین شاخص تأثیر گذار بر قیمت اتومبیل های بین المللی نوسانات نرخ ارز است که در شرایط کنونی این مولفه مهمترین رکن تاثیر گذار در قیمت خودروهای وارداتی است.

اقتصاد ایرانی: لطفا در پایان به ملاک تشخیص خودروهای لوکس اشاره ای بفرمایید

ملاک تشخیص خودروی لوکس در سرزمین اصلی، حجم موتور آن در نظر گرفته می شود. ما به اشتباه خودرویی که حجم موتور آن بالای ۲۵۰۰ سی سی بود را خودروی لوکس درنظر می گرفتیم و این در حالی است که در هیچ جای دنیا، مشخصات فنی هیچ محصولی به تنهایی نشان دهنده لوکس بودن آن نیست.   بهترین پارامتر برای تشخیص لوکس بودن کالا و خدمات قیمت آن است و پیشنهاد ما هم این بود که قیمت خودروی وارداتی را در این زمینه ملاک قرار دهند در غیراینصورت با تبصره های خارج از قانون با واردات خودرو ها برخورد می شود که نمونه آن واردات مدل  شرکت بی. ام. دبلیو بود که حجم موتور آن زیر ۲۵۰۰ سی سی است اما با استفاده از حداقل تعرفه وارد شد. خوشبختانه منطقه آزاد اروند مبنای محاسبه  در واردات خودروی لوکس را قیمت در نظر گرفته است. بر طبق قوانین جدید خودروهای بالای ۱۰۰ هزار دلار باید مجوز واردات دریافت کنند و مجمع واردکنندگان از شرایط جدید استقبال می کند. نکته دیگری که باید در ادامه واردات خودرو مد نظر قرار بگیرد و در تمام دنیا پارامتر تعیین کننده ، مصرف سوخت خودرو است که امیدواریم ایران هم با در نظر گرفتن این پارامتر در واردات خودرو با دیگر کشورهای دنیا هم سو شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir