بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395      12:31

ته چاه نمی‌توان فوتبال بازی کرد

اقتصاد ایرانی: عضو کابینه دولت یازدهم دراین باره با اشاره به اینکه ایران پس از گذشت ۱۰۸ سال از استخراج نفت هنوز یک شرکت اکتشاف و تولید در داخل کشور ندارد، ادامه داد: این نیز یکی از انتقاداتی است که به IPC می کنند و می گویند شرکت های خارجی که گرگ هستند، به ایران می آیند و از خودشان گرگ زاده به جای می گذارند. به نظر من اینها توهین به ایران است. وی با تأکید بر اینکه این موضوع درست است که هفت یا هشت شرکت اکتشاف و تولید نمی تواند در ایران فعالیت کند، خاطرنشان کرد: اما اگر تنها یکی از این شرکت ها نیز رشد کند، برای کشور کافی است و در همه دنیا نیز شرکت های بزرگ زیادی در حوزه نفت فعالیت نمی کنند و تعداد آنها انگشت شمار است و البته شرکت های کوچک نیز نمی توانند به اندازه آنها اثرگذار باشند.

فاجعه ای در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲

به گزارش شرق، زنگنه ادامه داد: ما برای حمایت از ساخت داخل، قراردادهای مربوط به ۱۰ قلم تجهیزات عمده نفتی را به امضا رسانده ایم تا از تولیدات داخلی حمایت شود و وارد بازار خرید و فروش محصولات شود. این موضوع را باید در نظر داشت شرکت ها معمولا علاقه دارند کالاهای اقتصادی تر را بخرند و اینکه ساخت در کجا باشد تفاوتی برای آنها ندارد. وی دراین باره انتقاداتی را به دولت قبل وارد دانست و خاطر نشان کرد: در دوره بین سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲، بیشترین هزینه ها در صنعت نفت ایران انجام شد و درعین حال کمترین ارجاع کار به سازندگان و پیمانکاران داخلی داده شد، یعنی ارجاع ۵۰ درصدی کار به سازندگان داخلی با ورود چینی ها به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد که این اصلا کار درستی نبود.

دولت پیشنهاد تک نرخی شدن بنزین را به مجلس می برد

وزیر نفت همچنین احتمال لغو طرحی که مجلس نهم در آخرین هفته های فعالیت خود درباره ادامه استفاده از سامانه سوخت بنزین و دونرخی کردن بنزین را به تصویب رسانده بود قوی دانست و در این باره اظهار کرد: ما احتمالا در بحث اصلاح بودجه تقاضای حذف این طرح را به مجلس می دهیم. زنگنه با تأکید بر لازم نبودن استفاده از کارت سوخت درباره بنزین، عنوان کرد: نکته جالب این است که سال گذشته در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه ای استفاده می کردیم اما اکنون هیچ کدام از آنها را نداریم و در این مدت نیز گفته می شود یک میلیون خودرو به سامانه حمل ونقل کشور اضافه شده است؛ این درحالی است که تنها ١,٧ درصد مصرف بنزین رشد پیدا کرده است و این آمار به این معناست مردم به صورت معقول بنزین مصرف می کنند و کارت سوخت هیچ گونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.

چرا مردم را اذیت می کنید؟ 

وی با انتقاد از اینکه چنین لایحه ای تنها موجب آزار رساندن به مردم می شود تأکید کرد: چرا ما می خواهیم مردم را اذیت کنیم؟ اینکه بگوییم حتما با کارت سوخت بنزین مصرف کنند برای مردمی که مصرف معقول دارند، نوعی آزار است؛ چراکه به طور متوسط مردم از ۶۰ لیتر نیز بیشتر مصرف نمی کنند. برخی می گویند ما می خواهیم از این کارت سوخت ها برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم. ما در سال های استفاده از سامانه سوخت میلیون ها اطلاعات جمع آ وری کردیم اما از کدام یک از آنها تاکنون استفاده ای کرده ایم؟ 
وی با اشاره به اینکه به استفاده از این سامانه درباره گازوئیل نیز اصرار دارند، خاطر نشان کرد: البته از زمانی که از طرح پیمایش در حوزه گازوئیل استفاده کرده ایم، بین ۱۲ تا ۱۵ درصد مصرف این حامل انرژی کم شده است که این به معنای کاهش قاچاق در این حوزه است. فعلا برای تحویل سوخت از بارنامه استفاده می کنیم، اما بعد از این به پیمایش با GPS تبدیل می شود. اما باید حمل ونقل داخل شهر را نیز اصلاح کنیم.

تبدیل کارت سوخت به ابزاری برای معامله

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در صورت تغییر نکردن لایحه دونرخی شدن سوخت، سقف مصرف با نرخ اول را روی ۱۵۰ لیتر در ماه قرار خواهند داد، گفت: در این صورت دیگر نیازی به استفاده از بنزین با نرخ دوم نیست. به نظر من اجبار به استفاده از کارت سوخت باعث می شود این کارت به ابزاری برای معامله تبدیل شود.
دوقیمتی شدن سوخت معادل فساد است و من معتقدم ک از این راه چیزی نصیب دولت نمی شود. وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت های خود درباره مهم ترین اولویت های خود در آخرین سال باقی مانده از عمر دولت یازدهم گفت: در این فرصت باقی مانده هدف های من این است که بیشترین واحدهای پارس جنوبی را وارد مدار تولید کنم، تولید از غرب کارون را به بالای ۲۵۰ هزار بشکه در روز برسانم و شش میلیارد دلار طرحی را که در این یک سال می تواند در پتروشیمی انجام شود به مدار بیاورم و گازرسانی روستایی را به حدود ۹۳ درصد پوشش کشوری برسانم و درنهایت نیز اگر بتوانیم چند قرارداد در قالب IPC به امضا برسانیم، اولویت ها به خوبی انجام می شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir