بازگشت به بالای صفحه
FACEBOOK TWITTER RSS FEED JOIN US NEWSLETTER
print version increase font decrease font
تاریخ انتشار : يکشنبه 15 شهريور 1394      13:53

سه الزام برنامه ششم توسعه

برنامه ششم توسعه صنعت حمل و نقل هوایی که یکی از حوزه‌های متاثر از تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است، شرایط ویژه‌ای دارد و برنامه ششم توسعه به عنوان یک برنامه مدون و بلندمدت می‌تواند در آینده این صنعت تاثیرگذار باشد.

اقتصاد ایرانی: برنامه ششم توسعه برای پیش بینی اهداف پنج ساله آینده کشور توسط دولت در حال تدوین است و آن طور که سخنگوی دولت اخیرا اعلام کرده، پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه به دولت ارائه شده و باید قبل از زمان پایان برنامه پنجم با همکاری مجلس تصویب و اجرایی شود.

به گزارش خبرآنلاین، بخش حمل و نقل و به طور خاص صنعت هوانوردی کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست و در برنامه های توسعه ای کشور جایگاه ویژه ای دارد. با توجه به اینکه قانون برنامه پنجم توسعه کشور از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در سال پایانی این برنامه قرار داریم، بررسی مفاد قانونی این برنامه در سال پایانی برنامه پنجم خالی از لطف نیست.

یکی از مواد قانونی برنامه پنجم توسعه در بخش حمل و نقل هوایی بند «ب» ماده ۱۶۱ بود؛ براساس این بند دولت مکلف بود تا پایان سال اول (سال ۹۰) برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم (۹۲) برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آنها اقدام کند.

هدف از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ایجاد رقابت بین شرکت های هواپیمایی و افزایش ارائه خدمات به مسافران بود. بدین ترتیب که نرخ بلیت یک مسیر توسط ایرلاین های مختلف می تواند متفاوت باشد؛ این تفاوت نرخ بر اساس نوع خدمات به مسافر، کلاس پروازی، زمان پرواز در ایام پرترافیک سفر، ایام تعطیلات پایانی هفته یا سفر در اواسط هفته، ارائه خدمات کترینگ یا سایر پارامترها متغیر است.

اما سال گذشته که چهارمین سال از برنامه پنجم را پشت سرگذاشتیم، نرخ بلیت در فاز نخست متنوع سازی شد. بدین ترتیب که به دلیل عدم افزایش یک باره بلیت در مسیرهای داخلی تنها به ایرلاین ها اجازه داده شد فقط تا سقف ۳۰ درصد می توانند نرخ بلیت خود را متناسب با ارائه خدمات افزایش دهند.

بنابراین در فاز نخست شاهد متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما بودیم تا در صورت فراهم شدن شرایط، نرخ بلیت هواپیما به صورت کامل آزادسازی شود به این ترتیب که نرخ هر مسیر کاملا توسط شرکت هواپیمایی و بدون دخالت دولت تعیین شود.

اما بند «د» ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه یکی دیگر از تکالیف این سند بالادستی کشور بود؛ بر اساس این بند دولت نسبت به ارتقاء ایمنی هواپیماها، پروازها و فرودگاه ها و نیل به استانداردهای بین المللی و همچنین پوشش کامل راداری، ناوبری و فرکانسی فضای کشور و فرودگاه ها، از طریق تکمیل و یا نوسازی سیستم های کمک ناوبری و راداری، ایجاد و بهره برداری از زیرساخت های ناوبری جهانی ماهواره ای و سازماندهی مجدد فضای کشور با هدف کوتاه سازی و اقتصادی کردن دالان های هوایی داخلی و بین المللی و افزایش پروازهای عبوری تا پایان برنامه اقدام کند.

گرچه مانعی سخت چون تحریم ها را نباید نادیده گرفت؛ در این شرایط نوسازی و تامین تجهیزات ناوبری و فرودگاهی با مشکلات مواجه بود اما با توافق اخیر هسته ای (که البته اجرایی شدن آن مستلزم تصویب در مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا است) فضا تا حدی گشایش یافته ضمن اینکه اقداماتی برای نوسازی سیستم های ناوبری فرودگاه های کشور در حال انجام است.

ایجاد شهر فرودگاهی در محدوده فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و ایجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در بخشی از اراضی فرودگاه جهت ارائه خدمات بانکی و بیمه ای و سایر خدمات شهر فرودگاهی از قبیل گردشگری، پزشکی، رفاهی و مشابه آن به منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین المللی در ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم توسعه عنوان شده که در این راستا شرکتی تحت عنوان «شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی» به ثبت رسیده است تا نسبت به ایجاد این شهر فرودگاهی اقدام شود؛ البته هتل فرودگاهی که بخشی از این مجموعه است در سال گذشته به بهره برداری رسید؛ این هتل توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید.

با توجه به اینکه در سال پایانی برنامه پنجم توسعه قرار داریم و برنامه ششم توسعه نیز توسط دولت در حال تدوین است، الزام بخش حمل و نقل هوایی در برنامه ششم مورد بررسی قرار گرفت.

اصلاح قانون ۶۶ ساله سازمان هواپیمایی کشوری نخستین اولویت بخش هوانوردی

در همین زمینه مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به الزامات برنامه ششم توسعه در صنعت هوانوردی گفت: اصلاح ساختار سازمان هواپیمایی کشوری باید نخستین اولویت در تدوین این برنامه باشد و به نوعی به منظور حضور بیشتر بخش خصوصی در حوزه هوانوردی باید مقررات زدایی شود.

وی با بیان اینکه قانون سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۲۸ به تصویب مجلس رسید گفت: سیستم اداری و مالی سازمان هواپیمایی کشوری نیز تابع قانون خدمات کشوری است که این قانون امکان جذب کارشناسان خبره در صنعت هوانوردی را سلب کرده و با ظرفیت فعلی امکان به کارگیری نخبگان در این صنعت وجود ندارد. بنابراین باید در این بخش اصلاح ساختار صورت گیرد.

سه الزام برنامه ششم توسعه

اسعدی سامانی تدوین و تنظیم طرح جامع حمل و نقل هوایی، تمرکز سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های صحیح در سازمان هواپیمایی کشوری و تاسیس بانک توسعه حمل و نقل هوایی برای جلب حمایت های مالی را برخی از الزامات برنامه ششم توسعه برشمرد و عنوان کرد: با توجه به انتخاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری اگر این برنامه ها به عنوان اولویت در دستور کار باشد می توان شاهد تحول اساسی و رویکرد جدید در صنعت هوانوردی کشور باشیم.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی خواستار تاسیس بانک توسعه حمل و نقل هوایی شد و افزود: در همین راستا پیشنهادی از سوی انجمن برای تشکیل این بانک ارائه شده است. در دنیا برخی موسسات پولی و بانکی نسبت به خرید هواپیما اقدام می کنند و آنها را در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار می دهند؛ در این شرایط علاوه بر توسعه ناوگان هوایی، بانک نیز از سود فعالیت پروازی ایرلاین بهره مند می شود اما متاسفانه این سرمایه گذاری ها در کشور ما رخ نمی دهد و بانک ها عمدتا به ساخت و ساز و سرمایه گذاری در این بخش ها روی آورده اند. اگر بخشی از نقدینگی در صنعت هوانوردی از طریق سرمایه گذاری بانک ها تامین شود شاهد تحول عظیمی در صنعت خواهیم بود.

تدوین احکام برنامه ششم در حوزه حمل و نقل در پنج کارگروه

رامین یعقوبی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز درباره وضعیت تدوین برنامه ششم در وزارت راه و شهرسازی، از ارسال احکام برنامه ششم توسعه در حوزه این وزارتخانه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا ۱۲ آذر ماه خبر داد و گفت: ذیل ستاد تدوین برنامه ششم توسعه مستقر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۳۰ شورای تخصصی فعالیت می کنند. بر همین اساس ۲ شورای برنامه ریزی "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی و عمران شهری و روستایی" مربوط به وزارت راه و شهرسازی است که باید اطلاعات لازم را برای ستاد تدوین برنامه ششم توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تأمین کند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه احکام دو شورای "حمل و نقل" و "مسکن و شهرسازی و عمران شهری و روستایی" تا ۱۲ آذر به ستاد تدوین برنامه ششم توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال می شود گفت: ذیل این دو شورا کارگروه های تخصصی مشغول تدوین احکام هستند که حوزه حمل و نقل ۵ کارگروه دریایی٬ جاده ای٬ ریلی٬ هوایی و هواشناسی دارد.

لزوم ارتقای اقتصاد ایرلاین ها و ۵۲ فرودگاه زیان ده در برنامه ششم توسعه

بر اساس این گزارش تدوین برنامه های بلند مدت و برنامه های توسعه ای باید با در نظر گرفتن واقعیت ها و تحقق احکام تدوین شود تا تکلیف دولت ضمانت اجرایی داشته باشد.

یکی از بخش هایی که باید به آن توجه شود، وضعیت اقتصادی شرکت های هواپیمایی است؛ ایرلاین های کشور با بدهی های میلیاردی به شرکت فرودگاه ها بابت عوارض فرودگاهی و شرکت پخش فرآورده های نفتی بابت سوخت هواپیما مواجهند و باید برای وصول این بدهی ها راهکاری ارائه داد.

صنعت حمل و نقل هوایی که یکی از حوزه های متاثر از تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است شرایط ویژه ای دارد و برنامه ششم توسعه به عنوان یک برنامه مدون و بلند مدت می تواند در آینده این صنعت تاثیر گذار باشد.

علاوه بر این از ارتقای وضعیت اقتصادی فرودگاه های زیان ده کشور نباید غافل شد، آن طور که غلامحسین باقریان معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت فرودگاه های کشور اعلام می کند، از نظر درآمد- هزینه ای تنها دو فرودگاه امام خمینی و مشهد زیان ده هستند؛ این یعنی از بین ۵۴ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه های کشور ۵۲ فرودگاه زیان ده هستند. یکی از الزامات توسعه این فرودگاه ها توسعه ناوگان کوتاه مدت و افزایش تعداد پرواز به این فرودگاه ها است؛ بنابراین ارتقا توأمان توان اقتصادی ایرلاین ها و فرودگاه های کشور باید از موارد مورد توجه در تدوین برنامه ششم توسعه باشد.

به هر حال قانون برنامه ششم توسعه اهداف و چشم انداز کشور در بخش های مختلف را برای پنج سال (سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹) پیش بینی می کند و فعالان این صنعت امیدوارند تا احکام تاثیر گذار و واقع بینانه برای بخش هوانوردی کشور تدوین شود.


آدرس ایمیل فرستنده : آدرس ایمیل گیرنده  :

نظرات کاربران
ارسال نظر
نام کاربر
ایمیل کاربر
شرح نظر
Copyright 2014, all right reserved | Developed by aca.ir